dissabte, 20 de febrer del 2016

Representació d'Eulàlia a la catedral de Barcelona

  
El dissabte 13, a les 21,00 hores i el diumenge 14, a les 16,45 hores, del mes de febrer de 2016, a la Catedral de Barcelona, l’Esbart Ciutat Comtal, va posar en escena per quart any consecutiu, el retaule Eulàlia, un espectacle de dansa, música, què recrea en poc més de mitja hora, part de la vida d’aquesta santa barcelonina.
Una representació que s’enmarca dins de les celebracions que a poc a poc cada any, van agafant més empenta dins del calendari festiu de la ciutat. Malgrat el poc recorregut històric d’aquest espectacle, només quatre anys, aquest està agafant una volada important, cosa que fa que el públic coneixedor d’aquest, s’aplegui a les portes de la catedral una estona llarga abans de l’hora de l’inici de la representació, per una banda per trobar un bon lloc i per una altra per por de quedar-se sense poder entrar-hi.
Un espectacle de llum, so, color música, dansa i plàstica, hàbilment lligat amb tocs de moixiganga entre altres elements, que configuren el seu desenvolupament en una petita, pel temps, obra d’art, que ben segur en el pas dels anys acabarà convertint-se en tot un referent a Barcelona, així com també caldrà afegir-la a la llista de representacions, recreacions funcions, auto sacramentals, etc. de les diferents posades en escena que es fa a la ciutat, de diferents elements patrimonials de la nostra història.
   
     
En aquest cas Eulàlia l’Ebart Ciutat Comtal la defineix amb aquestes paraules:
Eulàlia és un espectacle de dansa sobre la vida i passió de la Santa a partir de la recreació històrica de la seva vida en temps dels romans, una revisió de diferents episodis que ens mostren el martiri, mort i glorificació de la jove.
Aquesta escenificació que incorpora música, cant i dansa, reflecteix l’enaltiment de valors com la fidelitat, la llibertat d’expressió i la fermesa en les pròpies creences. Es tracta d’una crònica llegendària, explicada amb passatges literaris que revesteixen els fets històrics documentats i que conserva la poesia que caracteritzen les llegendes apreses de petits i que, sense voler, es van convertir en les paraules de la nostra història.
La representació rememora la història de l’eloqüent jove de Sarrià que ens és presentada per una “cohort” de dotze homes que vehicularan el colpidor martiri de la noia sentenciat per Dacià, i per dotze dones, “testimonis” del seu patiment, que l’acompanyaran en tot moment donant-li empara fins a la mort.
Eulàlia és una ofrena de l’Esbart Ciutat Comtal per a homenatjar la ciutat i la seva patrona, i alhora apreciar el seu bé patrimonial de gran importància religiosa, cultural i social. Esperem que perduri al llarg dels anys formant part de les festes commemoratives al seu nom.
    
  
    
El retaule
    
Preludi
Eulàlia se’ns presenta a Barcelona i ens mostra la seva vida exemplar.
   
   
   
   
   
  
Anhel
Disposada a proclamar i defensar les seves creences, Eulàlia deixa la seva família i s‘exposa a la despietada justícia romana.
  
   
   
    
   
    
    
   
Sóc Cristiana
Requerida per Dacià a renunciar de la fe, professa els valors de la seva religió amb gran eloqüència. El prefecte pronuncia el seu judici i la condemna a patir els més dolorosos turments, mentre ella, repetidament, es declara cristiana.
    
   
    
    
    
   
    
    
      
Empresonament
Durant el captiveri s’encomana a Déu. La pregària I’enforteix i es reafirma en la seva creença per acceptar el martiri.
  
   
    
   
   
   
Flagel·lació
Dacià ordena que l’assotin sens compassió. EIs executors la torturen tot increpant-Ia a renegar de la seva doctrina sense aconseguir-ho.
  
   
    
Eculi i garfis
El Prefecte mana que sigui conduïda a I’eculi i la turmentin amb garfis. Malgrat el sofriment es manté ferma en la fe.
  
    
   
Foc i mort
Dacià ordena als soldats que la torturin amb teies enceses mentre encara és a la creu. Sense defallir en la seva convicció Eulàlia mor i, mentre la seva anima s’enlaira, una nevada li cobreix el cos per protegir-Ia de les mirades indignes dels pagans.
   
    
    
    
    
    
    
    
    
   
Davallament
Quan és davallada de la creu el poble devot li dóna sepultura.
   
    
    
     
     
    
   
Trasllat
En solemne processó una multitud de fidels acompanya les sagrades despulles des de Santa Maria de les Arenes fins al sepulcre de la cripta de la Catedral de Barcelona.
   
    
    
    
    
    
   
Glorificació
Santa Eulàlia esdevé un símbol per a la ciutat i és venerada com a patrona amb el títol de màrtir.
   
   
    
    
    
    
    
     
 Fotografies Josep Maria Contel
   
Fitxa tècnica de l’any 2016:
   
   
    
  
Eulàlia: Anna Sagristà
Dacià: Toni Cruz
Testimonis: M. Teresa Agustí, Eva Campabadal, Laia Fuentes, Meritxell Martínez, Pilar Mercadal, Alba Morella, Anna Navarro, Elena Ordeig, Neus Pascual, Mireia Pera, Laura Pérez, Itziar Sans, Mireia Teixidor.
Morera, Sergi Ojeda, Sergi Oms, Ramon Puig, Eduard Roca, Lluís Rodríguez, Jordi Teixidor, Natxo Valderrama, Xavier Vilaró.
Eulàlia trifori: Laia Cuadrat
Trasllat: Montserrat Aguilar, Carme Arenys, Francesca Bernà, Pere Borràs, Eduard Calduch, Manel Calduch, Loli Cano, CarIes Federico, Carme García, Emma Gaston, Hèctor Inglada, Núria Maiques, M. Teresa Mas, Salvador Monclús, Núria Moradell, Marta Oms, Montserrat Pons, Pedro Pozo, Carme Riol, Pilar Rius, Isa Rodríguez, Montse Rodríguez, M. Àngels Teis.
Coreografia: Lluís Calduch Ramos
Música: Francesc Cassú i Jordi
Vestuari, atrezzo i disseny gràfic: Pau Fernández
Disseny il·luminació: David Martínez
Cor: Aurica, dirigit per Aleix Oliveras
Projecció i vídeos: Francesc Admetlla
Control tècnic: Alex Olmedo
Regidoria: Sebastià Aguilà, Pau Peralta
Direcció artística i general: Lluís Calduch Ramos
Adjunta a Direcció: M. Teresa Agustí Morales
Producció: Esbart Ciutat Comtal
   

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada